Gå til hovedinnhold

Lykke - topper fra Jubel & Baluba (fra 400,-)

I boka til Jubel og Baluba er det mønster på en topp som heter Lykke, og den har jeg nå laget to av. En med grønt fôr og en med turkis fôr.

Toppene er sydd i jerseystoff fra Trådsnella og Stofflykke. De er i str 110 og 134.

Forfra, ser de ganske like ut. Jeg valgte å vrangsy ermene i stedet for å kante de, slik det står i oppskriften. Jeg synes det fungerte bra.


Toppene har litt åpen rygg og knyting bak. 



Siste bildet er nok bedre i forhold til slik fargene egentlig er. Og selvfølgelig med Færder syr. 



Jeg har tidligere skrevet om Forglemmegei kjolen som også er laget av mønster i samme bok. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sy enkelt skjørt til barn

Jeg fikk et spørsmål om jeg kunne sy et skjørt til ei lita jenta. Da oppdaget jeg at alle mønstrene jeg har til skjørt starter på str 104 eller 110. Det er jo 4-5 år. Det kan jo være kjekt med et enkelt-å-ta-på-selv-skjørt før den tid. Så her er en enkel oppskrift på hvordan jeg lagde et helt enkelt skjørt til ei på 2 år. Hvis du bruker oppskriften og synes den er bra, setter jeg pris på en kommentar nederst, eller om du tagger bildet med #færdersyr. 1. Midjeribb. Ta mål av barnet rundt livet og gang med 0,85 for å finne hvor lang ribben rundt livet skal være. Eller følg denne tabellen hvis du ikke har tilgang til barnet: Str 68 - 74        16 x 35 Str 80 - 86        16 x 37 Str 92 - 98        17 x 39 Str 104 - 110    17 x 41 Str 116 - 122    17 x 43 Str 128 - 134    18 x 45 2. Skjørtet Ta mål av hvor langt skjørtet skal være. Ca fra livet ned til knærne. Legg på 3cm, to til oppkalt nede og en cm til sømmon mot ribb i overkant. Gang livvidde med 1,2 (evt litt mer

Bikinitruse med høyt liv og stropper i sidene

Jeg har sydd bikiniunderdel med stropper i sidene, litt høy slik at det er plass til magen.  Dersom noen lurer på hvordan jeg gjorde det, så kommer det en slags oppskrift her: Jeg har nettopp sydd en badedrakt til meg selv i samme stoff etter mønsteret Flo Badedrakt av Ida Viktoria. (Mønster her:  https://idavictoria.no/produkt/flo-badedrakt-dame-xs-4xl-papir-pdf /)  Jeg har brukt det nederste delen av dette mønsteret som utgangspunkt for bikiniunderdelen, men du kan sikkert også bruke et annet mønster eller tegne av en underdel som du har og som passer.  Bikinien er vrangsydd og har i dette tilfellet fôr og stoff i samme stoff.  Mønsteret består av bakstykke og forstykke. Det er ikke noe ekstra kjile, slik det kan være på trusemønster. Her er forstykket det du ser når du legger trusa ned med forsiden opp, og bakstykke det du ser når baksiden er opp, sømmen er midt under.  Klipp ut 4 stk ramser av hovedstoff på minimum 75cm lang og 4 cm bred. Disse skal bli stropper og "stroppehul

Luringlue fra Jubel&Baluba (fra 200,-)

Jeg har prøvd meg på en Luringlue med mønster fra Jubel&Baluba. Det er et flott mønster på en lue som dekker ørene og har mulighet for knytning. Man kan også sette på kaninører eller bjørneører dersom man vil at den skal være litt mer enn bare en lue. Under har jeg sydd en lue i str 2-3 år, rester av stoff kjøpt på nærmeste hobbybutikk, og ull fôr fra en gammel ullgenser, som det var hull i. Jeg har satt på merket med Færdersyr i sømmen bak. På den måten vil den ikke være irriterende eller komme i veien for barnet.